14 daagse trip in Mongolië: dag 1 t/m 3 - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Gretl Nieuwenhuizen - WaarBenJij.nu 14 daagse trip in Mongolië: dag 1 t/m 3 - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Gretl Nieuwenhuizen - WaarBenJij.nu

14 daagse trip in Mongolië: dag 1 t/m 3

Door: Gretl en Bjorn

Blijf op de hoogte en volg Gretl

15 Mei 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

Avond voor de trip

Eindelijk we hebben een keuken om gebruik van te maken. Toen we thuis weggingen waren we zo blij dat we een tijdje niet meer hoefde te koken, maar na al het gekke, aparte en soms ook slechte eten ben je na bijna 2 weken toch ook wel weer bijna 2 weken toch ook wel weer blij dat je lekker zelf iets kan maken en alleen maar dingen erin stop wat je lekker vind en goed kent. Ze hebben in de supermarkt in UB best veel bekende dingen, maar het was nog een hele opgave om iets zoeken wat goed te maken was. Uiteindelijk hebben we ‘vegetarische spaghetti’ gemaakt. Tijdens het bereiden kwam ik in gesprek met een andere Nederlands meisje die hier net was aangekomen en aangezien we genoeg eten hadden, kon ze lekker mee-eten. Kwamen leuk in gesprek en ze vertelde dat ze 2 maanden alleen door Mongolië gaat reizen. Wooh hoe dapper! Na het eten zijn we ons gaan klaarmaken voor onze 14 dagen trip door centrel Mongolia. Het is een soort van vakantie in een vakantie.

Dag 1

Zo fijn om je 14 dagen niet druk te hoeven maken over wat te eten, waar te slapen, wat te doen en hoe daar te komen. Maar eerst moeten we de backpacks opnieuw inpakken. Zo vreemd omdat je al zo weinig spullen bij je hebt en hier nu weer een selectie van te maken. Het duurde ongeveer een uur en toen waren we klaar voor de trip. Eerst nog even vodka drinken met de rest om ons mentaal voor te bereiden om 14 dagen niet te kunnen douche, nog niet weten wat je te eten gaat krijgen en ergens in de middle of no where in een tentje te moeten slapen. Dus de vodka was echt heel hard nodig. Omdat het zo gezellig was hadden we het veelste laat gemaakt, waar we achteraf spijt van gaan krijgen. Volgende ochtend lekker brak de laatste douche genomen. Kwamen we beneden had onze gids al lekker een ontbijtje gemaakt met gebakken eieren en een boterham met chocoladepasta. Het was echt het beste ontbijtje in tijden en kon bijna niet blijer zijn. Voor we echt konden vertrekken moesten we nog even pinnen. Na even wachten vertrokken we dan echt richting het national park. Onderweg ergens in het gras lekker geluncht en toen een hele mooie wandeling gemaakt door de bergen. Dit was een hele bijzondere ervaring, omdat een groot deel nog bedekt was met sneeuw maar we toch gewoon in onze korte broek konden lopen. We hebben rendieren, przewalskipaard paarden, aasgieren, vossen en grote groepen andere paarden gezien. Echt heel gaaf. Nog een filmpje gekeken over hoe die przewalskipaarden uit nl zijn geimporteerd en in samenwerking met de Mongoolse overheid hier naartoe zijn gebracht. Nadat we het park verlaten hadden, gingen we een plek zoeken om te slapen net iets buiten het park, waar allemaal wilde dieren leven. Echt een geweldige plek maar ook een beetje spannend! Gaan slapen met het idee dat er wilde wolven enzo zijn. Eerst s ’avonds rondom het kampvuur gezeten en iedereen ging liedjes zingen uit hun eigen cultuur en als je gezongen had mocht je vodka drinken. Ook vandaag was dat hard nodig om je warm te houden voor de nacht. En misschien ook een beetje om de keiharde ondergrond in de tent niet te voelen. Maar ja, het was pas de 1e nacht! Nog 13 zware nachten te gaan.

Dag 2

’s ochtends vroeg gewekt door een koe die het nodig vond om knetterhard te gaan loeien voor een kwartier lang.. Ook goedemorgen….. Tenten opruimen, ontbijten en op naar de familie voor het kameel rijden. So Excited!!! Eerst een paar uur het busje in, wat ook heel leuk was om naar de verschillende landschappen te kijken en de koeien, paarden, schapen en geiten van de weg af te jagen. Aangekomen bij de yurt van de familie kregen we traditioneel een soort mie met groente te eten. Best goed te doen maar we kregen wel erg veel. Eigenlijk is het wel zo netjes om alles op te eten maar ik kon het niet meer kwijt. Daarna kregen groene thee met veel suiker. Dit was wel super lekker!! So… wij zijn er klaar voor, kom maar op met die kamelen! Eerst nog even met de puppy spelen en wachten tot alles geregeld is voor de pick-up. Uitleg over hoe we de kameel moeten benaderen, altijd aan de rechterkant en je mag niet mee nemen wat ritselt of af kan waaien. Als die op gaat staan moet je iets naar achter leunen. Dus zo gezegd zo gedaan! We hebben een mooi tocht van 2,5 a 3 uur gemaakt door een woestijn achtig gebied. Het was niet de bedoeling om zo’n lange tocht te maken maar we konden het busje niet vinden. Uiteindelijk hebben we het wel gevonden en waren erg blij omdat we geen billen meer over hadden na zo lang hoppen. En voor Bjorn was het een hele verlossing van zijn mannelijke delen. We gingen vannacht ook in de woestijn achtige omgeving slapen weer wetende dat hier wolven en andere wilde dieren zitten. Altijd leuk als je s ’nachts moet plassen en je van alles hoor! Voor het slapen gaan nog even in het busje gechillt met de gids en veel over de Mongoolse cultuur te weten te komen. Nog even naar de geweldig mooie sterren gekeken en toen lekker de 3 slaapzakken om vervolgens allemaal dingen om je heen te horen. Was dat nou een wolf?? Volgens mij wel.. Bjorn, Bjorn hoorde jij het ook?? Huh wat… laat me slapen. Shit… ik moet echt nog even naar buiten om te plassen, wooooh, dit wordt spannend. Gelukkig is alles goed gegaan en hebben we de volgende dag alleen vossen gezien.

Dag 3

’s Ochtends eerst de tent en slaapspullen opruimen om ons daarna voor te bereiden op een hele lange rit naar de familie. Deze rit was zeker niet zonder gevaren. Ik wist niet dat een busje zooooo scheef kon hangen boven ravijnen. Bjorn had heel even een klein momentje dat zijn hartslag over sloeg aangezien een auto dat helemaal niet hoort te kunnen (of in ieder geval een Skyline niet) maar alles is goed gegaan. Daarna legde hij uit dat het zwaartepunt van de het busje verplaatst als die zo scheef hangt anders hadden we zeker wel naar beneden gerold. Je vraagt je wel af waarom mensen zo ver de in de bergen willen wonen maar ach we zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde. ’s Middags hebben we heel leuk geluncht tussen de paarden en de koeien. Op deze momenten weet je weer waarom je aan zo’n trip bent begonnen. Aangekomen bij de familie zijn grote aanpassingen nodig. We moeten alles wat ze ons aanbieden op eten wat voor mij een groot probleem is. De mensen zijn erg gast vrij maar erg op ons gemak voelen we ons niet. Gewoon even door bikkelen en wel heel lekker warm slapen. Morgen ochtend gaan we vertrekken voor een 4 daagse toch zonder busje. Dus dat wordt 2 dagen hiken met bepakking en 2 dagen paardrijden. We kunnen alleen schoon ondergoed mee nemen en hetgeen wat we aan hebben. Aangezien we de tenten slaapzakken, water en eten mee moeten noemen. Het is dus weer een kleine selectie van de weinig kleren die we bij ons hebben! Wooh, waarom wilde ik dit ook alweer? In ieder geval lekker warm gelopen en ik mocht in hun bed. Hoe cool!!

• 31 Mei 2013 - 13:26

Marieke:

Wow wat een mooie en spannende ervaringen meid.
    Zo te lezen wordt je wel even teruggeworpen naar je basis zeker qua spullen die je mee kan nemen.
    Wel ontzettend gaaf.

Veel plezier